Aktualności

Uwaga na oszustów, nie daj się nabrać!

Pomimo licznych apeli oraz szeroko zakrojonych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, policjanci każdego dnia odnotowują przypadki oszustw dokonywanych pod legendą m.in. wnuczka, policjanta, wypadku drogowego. Ofiarami tych przestępstw padają najczęściej seniorzy.

Wczoraj w taki sposób 85-letnia mieszkanka Krakowa straciła niemal 44 tysiące złotych. Jak stwierdziła, osoby podające się za policjantów namówiły ją i jej syna, aby pieniądze umieścili na kole zaparkowanego samochodu. Małopolscy policjanci ponownie apelują o zachowanie rozsądku i ostrożności w kontaktach z osobami obcymi, zwłaszcza gdy namawiają nas do wypłacenia i przekazania pieniędzy.

Wczoraj (16 sierpnia) na telefon stacjonarny do 85-letniej mieszkanki Krakowa zadzwonił mężczyzna podający się za funkcjonariusza CBŚP. Telefon odebrał jej syn. Oszust ostrzegł go, że ich mieszkanie jest na celowniku złodziejów, a ich pieniądze na koncie w banku są zagrożone. W trakcie rozmowy oszust wyłudził wszystkie niezbędne mu dane oraz informacje dotyczące stanu na koncie oszczędnościowym. Oszust polecił, aby natychmiast udać się do banku i wypłacić część zaoszczędzonych pieniędzy w kwocie 43 500 tys. złotych oraz dokładnie zamknąć drzwi i okna. Pieniądze te miały się przysłużyć w zaplanowanej przez CBŚP akcji. Gdy kobieta z synem dotarli do banku oszust polecił, aby w trakcie realizacji wypłaty poinformować pracownika banku, że pieniądze zostaną przeznaczone na remont mieszkania. Po wypłaceniu gotówki oszust przekazał instrukcje, gdzie kobieta powinna zostawić pieniądze. Gdy w głowie 85-latki zrodziły się wątpliwości, oszust zagroził, że przez swoje niezdecydowanie zepsuje policyjną akcję. Ostatecznie kobieta z synem zostawiła pieniądze w kopercie na kole wybranego przez oszusta auta. Kilka godzin później sprawa została zgłoszona na policję.

Przypominamy:

Jak działają oszuści ? Poniżej kilka najbardziej charakterystycznych i powtarzających się metod ich „pracy”.

Przestępcy działający metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, czy „funkcjonariusza CBŚP” lub „pracownika instytucji pomocowych” oszukują głównie osoby starsze. Wyłudzają pieniądze, kosztowności, które często stanowią dorobek całego życia. Niespodziewane telefony od osób podających się za policjantów, czy dawno niewidzianych członków rodziny nie muszą zakończyć się finansową porażką. Musimy tylko przestrzegać kilku podstawowych zasad:

• jeśli nie masz całkowitej pewności, kto do Ciebie dzwoni, nie podejmuj rozmowy i nie przekazuj żadnych informacji o sobie,
• w żadnym wypadku nie ulegaj telefonicznej prośbie o natychmiastową pożyczkę i nie przekazuj pieniędzy,
• jeśli chcesz przekazać komuś swoje pieniądze, to zadzwoń do tej osoby, na znany Ci numer telefonu i potwierdź informację o rzekomej pożyczce,
• Policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji i nie poprosi Cię o branie w niej udziału.
• Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelanie ich na konto, pozostawienie w jakimś miejscu czy też wyrzucenie kosztowności przez okno!

Pamiętaj też, że oszuści w trakcie rozmowy zmieniają legendę, wypytując rozmówców, dostosowują ją do informacji od nich uzyskanych. Dlatego tak ważne jest, aby nie udzielać przez telefon osobom obcym żadnych informacji zarówno o sobie, o tym, kto jest w domu oraz czy jak i ile gotówki posiadamy, a co najważniejsze w żadnym wypadku nie należy wykonywać poleceń takich osób.

Jeżeli Tobie zdarzy się podobna sytuacja, NATYCHMIAST zadzwoń pod numer alarmowy 112 i powiadom o tym Policję! Tylko szybka reakcja może doprowadzić do zatrzymania oszustów.

wersja tekstowa w załączniku

Powrót na górę strony